Uncategorized

Prosessen mot nettside

Ideen

Som en del av valgfaget DIG2102 fikk vi utlevert en mappevurdering som skulle inneholde ulike praktiske og teoretiske deler. Når vi fikk utdelt oppgaven om å opprette en nettside og skape produkt eller selge en tjeneste å selge, ble spørsmålene mange.

Ideen ble å hjelpe de som sliter faglig. Dette fordi vi så en stor etterspørsel på dette tema, ved å få elever til å ikke henge etter på skolen. Vi besøkte tidligere ungdomsskoler vi gikk på for å forhøre oss med ulike lærere om dette kunne være en god ide. Noe vi fikk gode tilbakemeldinger på at det var.

Når det gjelder valg av distribusjonsmetode ble verken shipping, toll eller andre betalingsmetoder en utfordring for oss. Dette fordi vi ikke selger et spesifikt produkt, men leverer en tjeneste. I første omgang er vi interesserte i å «booste» tjenesten ved å ikke ta betalt for de 10 første registreringene av «hjelperne». Senere etter dette ønsker vi å ta betalt for abonnement ved registrering av profil på nettsiden.

Systemet for gjennomføring – OKR

I forelesning fikk vi beskjed om å bruke styresettet OKR., som er en måte å sette målsetninger på innad i bedrifter. Forkortelsen står for Objective Key Results. Objective skal beskrive hva du ønsker å oppnå og Key Results skal beskrive hvordan du har tenkt til å komme dit. Dette er et styresett som skal være med på å hjelpe deg selv med hvordan du ligger an med målene dine.

Shopify

Vi benyttet oss av shopify.com for å opprette nettsiden vår. I utgangspunktet hadde vi stor tro på at dette skulle være en enkel plattform å opprette en nettside på. For våres del opplevde vi at dette var en enkel nettside å bruke om man ønsket å selge produkter, men ikke tjenester slik vi ønsket å selge. Akkurat nå vil det si at brukeren kan ta i bruk tjenesten vår, bare ikke helt optimalt og enkelt som vi ønsker at det egentlig skal være.  Når det kommer til å lage domene på nettsiden, er dette noe vi ønsker å vente med til vi vet mer om hvilke plattform vi ønsker å utvikle oss på.

Markedsføring

Vi fant raskt ut at med en målgruppe som beveger seg mellom 15-26 år, har vi størst påvirkningskraft ved å bruke Instagram som vår markedsføringskanal. Instagram gjør det lettere for oss å være synlige fordi vi har verktøymilder som hashtags og annonsering. Vi har opprettet en bedriftsprofil på Instagram, slik at brukerene kan følge med på våre oppdateringer og ta kontakt på enda en plattform utenom nettsiden vår.

Lansering

Når det gjelder lansering av tjenesten vår ønsker vi å lansere denne via Instagram og sende nyhetsbrev til de som har meldt seg opp for dette, slik at de får beskjed når alt er helt ferdigstilt slik vi ønsker at den skal fungere.

Alt i alt har dette vært en utrolig lærerik prosess. Vi har fått jobbet med mange ting vi aldri har gjort før og for våres del er det nytt med både mappeinnlevering, blogg og nettside. Det er ingen hemmelighet at dette har vært krevende og til tider frustrerende å ikke få til alt man ønsker, men vi har lært av det også. Dette er helt klart gode erfaringer å ha med seg videre og jeg vil takke Karl Philip Lund for en utrolig spennende oppgave. Dette var kjempe spennende og interessant!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *